داستون ما

این‌جا با خودم حرف می‌زنم. ولی نه با اون اندازه صداقتی، که وقتی با اون حرف می‌زنم، تو حرفام به کار می‌برم. آدما اصولن با صداقت ِبا درجه‌ی خلوص ِبالا مشکل اساسی دارن. براشون زیاده. منم احتمالن آدمم. با خودمم باید سخت نگیرم. پس باید اینو روی خودمم بلخره یه وقتی امتحان کنم. یه نمایشی از روراستی احتمالن کفایت می‌کنه. جوون بودم فکر می‌کردم زیرمتن نباید از روی صحنه‌ی ادبیات و نمایش بیاد رو صحنه‌ی زنده‌گی واقعی. مدت‌هاست فهمیدم احمق بودم، ولی فهمیدنش کمک نکرد به زنده‌گی عاقلانه رو بیارم. زنده‌گی به همه دو پهلو داده، ولی من هیچ‌وقت به خودم زحمت ندادم از اون یکیش هم استفاده کنم. حالا تقریبن هر دوشون از کار افتادن. یکی به علت عدم استفاده، یکی به علت استفاده‌ی بیش از حد. نمی‌شه به یه جمعیت بزرگی از آدما که حیرونن، حالی کرد حیرونن. نمی‌شه بری به‌شون بگی واقعن به‌شون اهمیت می‌دی. دنیای واقعی هم بدون درام پیش نمی‌ره. قبلن سینما فشرده‌ای از زنده‌گی بود، حالا زنده‌گی تبدیل به فشرده‌ای از صحنه‌های فیلمی شده. اونم چه فیلم بدی. فیلمی که پاساژ نداره، مدام در تلاطم و فراز و فروده، که اونم نظم قابل بازشناسایی‌ای نداره. هی اوج اوج اج یه‌هو فرود فرود فرود. انگار تنها مشکلش اینه هیچ‌وقت چک نخورده، ولی مسئله عمیق‌تر از این حرفاس. داستان ِبی‌درام کسالت‌آوره، زنده‌گی دراماتیک افسرده‌کننده و زمین‌زننده‌س. ولی شد دیگه. داستان موفق شد وارد مرز واقعیت شه، پاس‌پورت‌شو پاره کنه، پناهنده‌گی بگیره، بعدم به خاطر جذابیت ذاتیش زود ادغام شه توش و مراتب ترقی رو طی کنه تا جایی که سوار و مسلط به واقعیت شه و شروع به تبعید اقلیت باقی‌مونده‌ی واقعیت کنه. من آخرین تبعیدی سرزمین واقعیت به فرای مرزهای خودش هستم. آخرین اخراجی و مقاوم‌ترین‌شون.

پاسخی بگذارید

